Spelletjes voor in de klas

Er zijn verschillende leuke spelletjes om aandacht te geven aan emotie in de klas. Hieronder vind je een aantal uitgewerkte spelletjes die je direct in de klas kunt doen en die niet al teveel tijd kosten. 

Have fun!

 

Grenzen leren aangeven.

Laat de kinderen in 2 tallen tegenover elkaar staan op 1 lijn. De 1e lijn kinderen staat stil met hun ogen dicht, de andere kinderen op de lijn er tegenover lopen zeer rustig op de andere kinderen af. Laat de kinderen die met de ogen dicht staan voelen en ervaren hoe dichtbij de ander mag komen en wat dit met hen doet. Wanneer de kinderen voelen dat hun grens bereikt is zeggen zij: Stop! het kind dat aankomt lopen stopt dan ook meteen. Laat de ogen openen en zien hoe dichtbij de ander mocht komen. Wissel daarna om. Wanneer beide groepen met hun ogen dicht deze oefening hebben gedaan. Herhaal hem dan nog eens, maar dan nu met de ogen open. Bespreek of het verschil maakt, ogen open/ dicht. Mogen kinderen dichterbij komen als de ogen open of juist dicht zijn? Wat voor verschil maakt het?

 

Letter grabbelen.

Maak een pot/bak/doos of zak met alle letters van het alfabet erin. Laat 1 leerling een letter grabbelen. Alle emoties die met die letter beginnen mogen benoemd en opgeschreven worden. 

 

Rollenspel.

Op de pagina "Omgaan met emotie" staat een rollenspel om te oefenen met de 3 manieren van reageren (de 3 soorten jij) Lees hiervoor ook de pagina "3 soorten jij" om te begrijpen waar de theorie over gaat.

 

De Emotiebus.

Maak een bus opstelling in de klas. 2 rijen van 8 stoelen in het midden van de klas. Voor deze 8 stoelen staat 1 stoel, dit is de stoel van de buschauffeur. Er zitten 7 kinderen in de bus, de 8e komt erbij en stapt de bus in met een zelfgekozen emotie. De bus neemt deze emotie over, als de passagier huilend binnenstapt, gaat de hele bus huilen. Dan stapt er de volgende halte een passagier uit, de bus huilt nog steeds. De volgende halte komt er een nieuwe passagier binnen, met een zelfgekozen emotie. De bus neemt weer de emotie over. 

 

De ster van de dag

Deze opdracht is in vele varianten uit te voeren. Het gaat erom dat de kinderen 1 hele dag in de belangstelling staan. De andere kinderen geven complimentjes aan die ene leerling. 

 

De Lucky one.

Elke dag is er een Lucky one. De Lucky one deelt complimentjes aan alle kinderen uit, maar let wel! niemand weet wie de Lucky one is. De kinderen moeten gedurende de dag goed opletten wie er aan iedereen complimentjes geeft. Natuurlijk is het spel niet zo makkelijk als het lijkt. Iedereen mag het spel namelijk saboteren en ook complimentjes uitdelen. De Lucky one moet het zo onopvallend mogelijk proberen, de saboteurs mogen ook complimentjes uitdelen, alleen niet aan iedereen. Wie weet aan het einde van de dag de Lucky one te raden?