Speciaal voor in de klas.

Ik geloof er in dat iedere leerkracht zijn of haar kinderen de kans wil geven zich optimaal te ontwikkelen. Ik geloof er in dat we in onderwijsland allemaal dezelfde missie hebben: "Gelukkige mensen, vol kennis en zelfvertrouwen de wijde wereld in sturen"

Ondanks dat ik er heilig in geloof dat wij allemaal dezelfde missie hebben, is er veel te weinig aandacht voor het sociaal emotioneel leren van kinderen.

 

De emotionele ontwikkeling van het kind is een ondergeschoven kindje in onderwijsland. Kijk maar eens goed naar de zorgplannen, ontwikkelingsperspectieven, onderwijskundige rapporten, groepsplannen, noem ze allemaal maar op. Neem ze eens onder de loep en kijk eens hoeveel aandacht er binnen deze documenten wordt besteed aan sociaal emotioneel leren en ontwikkelen en vergelijk dit eens met de hoeveelheid ruimte die er binnen dit document wordt besteed aan cognitieve ontwikkeling. Als er binnen jouw school meer ruimte is voor sociaal emotioneel leren, dan cognitieve prestaties roep ik Halleluja!  maar waarschijnlijk zal je constateren, dat er net als bij vele andere scholen/onderwijspraktijken, veel nadruk ligt op cognitief presteren. 

 

Gelukkig, is het sociaal emotioneel leren steeds meer up coming en komt er steeds meer aandacht voor. Nog niet iedere leerkracht zal zijn methodes los durven laten om ruimte in te passen voor het leren over emoties, maar ik ga je verzoeken dit wel te doen. 20 minuten per dag, aandacht aan emotie, aandacht aan sociaal emotioneel leren. Ook ga ik je 10 redenen geven waarom je als school moet kiezen voor sociaal emotioneel leren.  Ik ga proberen je zover te krijgen dat je jezelf zal overtuigen om meer aandacht te geven aan sociaal emotioneel leren. Uiteindelijk hoop ik natuurlijk dat jouw overtuiging aanstekelijk werkt op jouw school/onderwijspraktijk en dat jullie collectief aan de slag gaan met sociaal emotioneel leren.  Maar eerst.. ga ik je verzoeken zelf alles te lezen wat er op mijn website te vinden is. Ik geloof er namelijk heilig in, dat iets niet lukt als je er niet volledig achter staat en op halve kennis aan de slag gaat.

 

Als eerst ga ik je nu een vraag stellen: "Denk jij dat kinderen kunnen leren voelen, wanneer hun opvoeders dit niet kunnen?"

 

Wat jij hier als antwoord op geeft is goed, ik oordeel niet over jouw antwoord, over jouw mening, wel geef ik je mijn mening en bevindingen. Dan kunnen we kijken of je er hetzelfde over denkt, of waar je juist anders over denkt. Ik wil namelijk ook graag van jou leren.

 

Ik ben er van overtuigd dat kinderen niks kunnen leren van opvoeders, onderwijzers, professionals die niet in contact staan met zichzelf. Je kunt het vergelijken met een leerkracht die niet kan lezen. Kunnen kinderen leren lezen van een leerkracht die zelf  niet kan lezen? Die vraag is al makkelijker te beantwoorden toch? Als wij kinderen cognitief verder willen brengen, zullen we ze emotioneel ook verder moeten krijgen. We hebben allemaal tijdens onze studies geleerd dat kinderen zich "veilig" moeten voelen alvorens ze kunnen leren toch? Het woordje voelen is daarin een heel belangrijke pijler, want kunnen onze kinderen nog wel echt voelen? Kunnen wij eigenlijk zelf wel écht voelen? Dat is wat ik je ga leren met deze website.

 

Voor je aan de slag gaat wil ik je vragen het stuk "Emotie, gevoel & gedrag" te lezen en daarna het stuk "Grip op emotie" Je zult zo meer inzicht krijgen in de werking van emotie. Ga daarna vooral lekker je gang en kijk rustig rond op mijn website. De buttons verwijzen je door naar oefeningen voor in de klas, theorie en interessante boeken. 

 

Maar voordat je aan de slag gaat ging ik je eerst nog 10 redenen geven waarom sociaal emotioneel leren zo belangrijk is. Ik ben benieuwd of de overtuiging daarna al langzaamaan komt :)

Reden 1:

Sociaal Emotioneel Leren draag bij aan de totaalvorming van kinderen

Reden 2:

Sociaal Emotioneel Leren is van zeer grote invloed op het welzijn van kinderen. Fijn he?

Reden 3:

Sociaal Emotioneel Leren zorgt voor vermindering van probleemgedrag. Hoor ik daar een zachte Halleluja?

Reden 4:

Sociaal Emotioneel Leren zorgt voor betere leerresultaten. Ja echt, geloof me maar.

Reden 5:

Sociaal Emotioneel leren verlegt de aandacht van curatie naar preventie. Huh? In onze taal betekent dat: Je voorkomt problemen, in plaats dat je ze achteraf oplost. Voorkomen is beter dan genezen toch?

Reden 6:

Sociaal Emotioneel leren zorgt voor een inclusieve klas. Oftewel, met aandacht voor Sociaal Emotioneel Leren zal het Passend Onderwijs eindelijk kunnen gaan werken. 

Reden 7:

Sociaal Emotioneel Leren heeft economische waarde. Een goede persoonlijke ontwikkeling biedt een goed toekomstperspectief.

Reden 8:

Sociaal Emotioneel Leren verbindt school met ouders.

Reden 9:

Sociaal Emotioneel leren en leraren vormen een goede combinatie. Je hoeft geen deskundige in te huren (het is natuurlijk makkelijk) maar het gaat erom dat je als leerkracht zelf de emotionele verbinding met je klas maakt. Wij zijn een stuk vaardiger dan we denken, we moeten ons alleen bewust worden van onze vaardigheden.

Reden 10:

Sociaal Emotioneel Leren zorgt voor resultaat. Dat vinden wij leerkrachten altijd fijn toch?

 

En...? Ben je jezelf al aan het overtuigen? Waarom zeg ik eigenlijk dat je jezelf moet overtuigen? Omdat ik er niet in geloof dat het gaat werken als ik jou moet overtuigen. Je moet het zelf geloven en er zelf 100% achter staan. De 10 redenen die ik je net gegeven heb, heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen. Er zijn vele onderzoeken geweest naar Sociaal Emotioneel Leren, vele professionals, wetenschappers, onderzoekers, leerkrachten en specialisten zijn al jaren bezig met het onderzoeken van Sociaal Emotioneel leren. Een boek dat ik je nu al ga aanraden om te lezen is: SEL van gedragsdeskundige Kees van Overveld. Dankzij de studies en inspirerende theorieën van deze man heb ik mijzelf weten te overtuigen, geloof ik voor 100% in Sociaal Emotioneel Leren en durf ik in mijn klas ruimschoots tijd en ruimte te maken voor Sociaal Emotioneel Leren en geloof me.. HET WERKT!! 

 

Om het Sociaal Emotioneel Leren te begrijpen verwijs ik je graag door naar de pagina "Grip op emotie" daar staan de 5 sub kopjes, welke voor de 5 SEL-competenties staan.  Alle materialen die je op deze website vindt kun je gebruiken in de klas. Of je dit nu individueel, klassikaal of in kleine groepjes inzet, dat maakt niet uit. Gebruik het zoals jij het fijn vindt. Op deze pagina vind je speciaal voor de klas gemaakte opdrachten. Ik wens je veel plezier en vergeet niet... GENIET.

 

 

 

SEL- Sociaal emotioneel leren als basis- Kees van Overveld, uitgeverij Pica

ISBN139789491806926

https://www.bol.com/nl/p/sel/9200000064903353/