Mindfulness & mediteren

Mediteren & mindfulness zijn twee begrippen die vaak als “zweverig” worden weggezet. Echter het tegendeel is waar. Mediteren & mindfulness zijn cruciale oefeningen om focus te leren leggen. Het is voor kinderen en jongeren van groot belang om hun aandacht te leren richten op 1 bepaald punt. Dit is een cruciale vaardigheid om meer grip te krijgen op emoties en gedrag, maar ook ontzettend goed voor de concentratie en spanningsboog. Mindfulness & meditatie geeft de ontwikkeling van zelfbewustzijn, zelfmanagement, concentratie en wilskracht een enorme boost. Bij mindfulness & meditatie gaat het niet om het “niet afgeleid” raken, maar om het opmerken dat je afgeleid raakt en het opnieuw kunnen focussen. In de documentatie hiernaast zijn 20 verschillende mindfulness oefeningen te vinden. Onder het kopje “links” zijn verschillende filmpjes te vinden met gesproken begeleiding.

Een van de belangrijkste factoren om emoties en gedrag onder controle te krijgen is wilskracht. Wilskracht, ook wel doorzettingsvermogen genoemd, is de vaardigheid om iets te willen in samenwerking met de energie om het te doen. Er zijn 3 soorten wilskracht te onderscheiden. De “Ik-wil-kracht”, “Ik-zal-kracht” en de “Ik-zal-niet-kracht”.

De Ik-wil-kracht.

Om op het juiste moment, de juiste gedraging laten zien is moeilijk. Het vraagt om zelfbeheersing en keuzes maken. De ik-wil-kracht is de reden waarom je het ene gedrag juist wel laat zien op een bepaald moment en het andere gedrag juist niet. De ik-wil-kracht is de motivatie om juist voor die ene gedraging te kiezen passend bij de situatie. De motivatie om jezelf te beheersen en rustig te houden, wanneer je eigenlijk het liefst volledig ontploft en tekeer gaat tegen een ander.

De ik-zal-kracht.

Deze kracht zorgt dat je in staat bent om iets direct te doen, terwijl je er eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Wanneer je hoog in emotie zit en eigenlijk geen zin hebt om je rustig te houden, te praten of te voelen helpt de ik-zal-kracht je om dit wel te doen. Deze kracht helpt je om op korte termijn grip te houden om je emoties en gedrag.

De ik-zal-niet-kracht.

Deze kracht zorgt ervoor dat je in staat bent om juist niet datgene te doen wat je heel erg graag wilt doen. Het zorgt ervoor dat je simpel gezegd niet de “Weg van de minste weerstand” neemt, maar wel overwogen keuzes maakt.

Wilskracht is een wissel- / samenwerking tussen deze 3 “krachten”. Je beheerst jezelf, hebt grip op je emoties door ja of nee te zeggen tegen bepaalde impulsieve gedachten of gedragingen, omdat je jezelf niet wilt verliezen en een goede relatie tot de ander wilt bewaken, wat je uit eindelijk meer voldoening geeft.

Wilskracht klinkt als iets “vaags” en “onvatbaars” maar wilskracht valt wel degelijk te trainen en aan te pakken. Wilskracht kun je zien als een spier. Hoe vaker je hem traint, hoe groter en sterker hij wordt. Twee zeer effectieve oefeningen voor het trainen van wilskracht zijn de dagelijkse 5 minuten meditatie en PPA. PPA staat voor Pauze Plan Actie. Naast 5 minuten meditatie en PPA zijn alle mindfulness oefeningen goed voor het ontwikkelen en trainen van de “wilskrachtspier”. Wilskracht valt voor iedereen te trainen voor volwassenen en kinderen. Naast de 20 eerder genoemde oefeningen zijn ook de 5 minuten meditatie en PPA opgenomen in de documentatie.