Omgaan met emoties...

Leren voelen, dat is waar ik je graag bij wil helpen.  Door te leren voelen en jezelf te leren begrijpen kun je grip krijgen op je emoties en je gedrag. 

Op deze pagina vind je verschillende oefeningen die je daarbij kunnen helpen. 

Onthoud wel... Rome is niet in 1 dag gebouwd, zo kun je ook niet in 1 dag leren voelen.

Om echt te leren voelen en grip te krijgen op je emoties moet je oefenen, heel veel oefenen. Probeer de oefeningen dagelijks en pas ze altijd toe in moeilijke situatie. Je leert het immers alleen door het ook daadwerkelijk te doen. Praat erover met anderen en leg aan anderen uit wat je aan het doen bent. Ik zal je uitleg geven over verschillende oefeningen, waar de oefeningen voor zijn en wat je ermee kunt bereiken. Bijbehorende werkbladen kun je hiernaast downloaden. 

Leren voelen kun je op verschillende manieren doen. De 1e en belangrijkste stap is waarnemen en beschrijven wat je voelt zonder hierover te oordelen.  Dit noem je: Aandacht geven aan jezelf. Wanneer je dat kunt, kun je leren omgaan met emoties. 

 

Aandacht geven aan jezelf. 

Door aandacht te geven aan jezelf kun je grip krijgen op jouw manier van denken, voelen en je manier van doen. Aandacht geven aan jezelf helpt bij het verminderen van vervelende gedachten, rustig worden bij heftige emotie en voornamelijk zorgt het ervoor dat je geen dingen zult doen waar je later spijt van krijgt of je vervelend over voelt. Aandacht geven helpt je bij het veranderen van je gedrag, ze helpen je dus eigenlijk bij het vinden van de balans jij.

 

Stop-beschrijf-denk-doe.

Wanneer je in een moeilijke of vervelende situatie zit zijn er 4 stappen die je moet nemen: STOP-BESCHRIJF-DENK-DOE.  De uitleg van de STOP-BESCHRIJF-DENK-DOE methode is hiernaast te downloaden.

 

Teken je emotie.

Een belangrijke manier om bewust te worden van je emotie is je emotie kleuren. In het werkblad kleur je emotie vind je een kleurplaat van een poppetje. Pak dit poppetje erbij als je een heftige emotie ervaart. Zoek een kleur uit waar jij je op dat moment het meest mee kunt vergelijken. Kleur in het poppetje, met de door jouw gekozen kleuren, waar jij in je lijf op dat moment de emotie voelt. 

 

Spiegelopdracht.

Soms heb je wel eens een vervelende dag, een opdracht om jezelf beter te voelen is de spiegelopdracht.

Pak een spiegeltje en zet deze voor je neer. Kijk in de spiegel naar jezelf. Kijk jezelf eens goed in je ogen. Observeer wat je ziet. Je hoeft er geen oordeel over te hebben, vertel jezelf alleen wat je ziet. Wanneer je alles van je gezicht hebt waargenomen, glimlach dan naar jezelf. Glimlach 10 keer naar jezelf, doe dit 3 minuten lang. Daarna mag je de spiegel opruimen. En? voel je je al beter en lichter?

 

Lachspel.

Dit spel lijkt erg op het spiegelspel, alleen heb je hiervoor een maatje nodig. Dit mag iedereen zijn, een vriendje/vriendinnetje, opa/oma, papa/mama, de juf/de meester, de trainer, met wie je dit ook maar wilt doen. Je kunt het ook met meerderen tegelijk doen. Wanneer je een vervelende of verdrietige dag hebt, speel dan het lachspel. Ga recht tegenover degene staan met wie je dit spel speelt. Kijk elkaar diep in de ogen aan. Dan begint een van de twee met glimlachen. Als de een glimlacht, glimlacht de ander terug. Blijf naar elkaar glimlachen, grinnik er een beetje bij, bouw je glimlach uit tot een schaterlach. Steeds ga je een beetje harder lachen, totdat je op de grond ligt van het lachen. Wanneer je buikpijn hebt van het lachen, moe bent van het lachen, de tranen over je wangen rollen van het lachen, kun je stoppen. Voelt goed he? lachen is heel gezond!

 

Dagboek.

Een fijne en zeer goede opdracht om aandacht te geven aan jezelf is het bijhouden van een dagboek. Een dagboek hoeft geen pagina's lang te zijn, ook heb je niet eens een echt dagboek nodig, al is dit natuurlijk wel héél gaaf! Zorg dat je een schriftje, of een echt dagboek hebt en een pen. Schrijf elke dag, vóór dat je gaat slapen, 7 dingen in je schriftje die je leuk vond, waar je een fijn gevoel van kreeg, waar je je goed door voelde. Zo zal je al heel snel zien, dat niet elke dag goed is, maar er altijd iets goeds zit in elke dag. 

 

Mindfulness.

Gek woord he? Mindfulness. Eigenlijk betekent het niets anders dan aandachtig zijn. Complete aandacht voor jezelf zonder afgeleid te worden. Op de pagina voor papa's en mama's kunnen jouw ouders/verzorgers heel veel lezen over mindfulness en opdrachten vinden om samen met jou te doen. Vraag ze eens met je mee te lezen. De opdrachten die jij alleen kunt doen zijn bijvoorbeeld: Woordzoekers, zoek de verschillen, muziek luisteren, ruikoefeningen en nog veel meer. Al deze oefeningen zorgen ervoor dat jij je wilskracht vergroot. Wilskracht is een kracht die jij van binnen hebt om te bereiken wat je wilt, dus ook het onder controle krijgen van je emotie. Je kunt alle opdrachten hiernaast downloaden. Er is 1 heel belangrijke regel: "Richt je aandacht op de opdracht die je doet, laat je niet afleiden". 

 

Omgaan met je emotie

Als het je lukt om aandacht te geven aan jezelf kun je gaan leren om met je emoties om te gaan. Je kunt dit met alle opdrachten doen die je hieronder vindt. 

 

Fabels & bedenkingen.

Ieder mens heeft zijn eigen gevoel. Gevoel kan ook gezien worden als je eigen waarheid. Waarom eigen waarheid? omdat wat jij voelt, niet persé zo hoeft te zijn. Stel je voor dat je op het schoolplein loopt en een klasgenootje loopt langs je en kijkt boos. Je kunt dan denken: "Oeh, die is boos op me, ik heb iets verkeerd gedaan". Maar is dit ook echt zo? of is dat jouw waarheid? Je in plaats daarvan ook denken: "Oh, wat is er aan de hand, ik denk dat mijn klasgenootje boos is.".  We zijn ons niet altijd bewust van onze eigen waarheden, maar deze waarheden kunnen ons soms heel rot laten voelen. Als je een vervelende dag hebt, kan dit zomaar zijn omdat je last hebt van zo'n eigen waarheid. Je kunt dan de oefening fabels & bedenkingen doen. Op het werkblad staan allemaal fabels. Kruis de fabels aan die voor jou van toepassing zijn. Daarachter ga je dan de bedenking opschrijven. Bijvoorbeeld: Fabel: Iedereen vindt mij stom, een loser en een nietsnut. Bedenking: Niet iedereen zal mij aardig vinden, maar dit hoeft ook niet, ik ben goed zoals ik ben. Wanneer je jouw eigen waarheden ontdekt en van de fabels, de bedenkingen opschrijft, zal dit je veel inzicht geven in je gevoel. 

 

Oefenen met de 3 soorten jij.

Het leren omgaan met emoties, leer je alleen door te doen. Deze oefening moet je samen doen met iemand anders. Wie dat is maakt niets uit, zolang je maar plezier kan hebben in het oefenen met de 3 soorten jij.  Het oefenen van de 3 soorten jij kun je doen door een rollenspel te spelen.

Op het werkblad 3 soorten jij, vind je allemaal kaartjes met situaties erop. Ook vind je 3 kaartjes met de 3 soorten jij erop. Knip alle kaartjes uit en maak een stapeltje van de situaties en van de soorten jij. Kies dan een kaartje uit de situatie stapel en een kaartje uit de soorten jij stapel. Beeld de situatie uit en reageer vanuit de soort jij die je hebt gepakt. Bijvoorbeeld: Situatie: Je krijgt een bal tegen je hoofd op het schoolplein. Soort jij: Nuchtere jij. Je beeldt dan deze situatie uit en reageert als de nuchtere jij. De andere persoon raadt wat er gebeurt en in welke jij je gereageerd hebt. 

 

Goed voor jezelf zorgen.

Het is heel erg belangrijk om goed voor jezelf te zorgen als je wilt leren omgaan met je emoties. Het is belangrijk dat je voldoende slaapt, gezonde eet, beweegt en leuke dingen doet. Om jezelf goed te voelen is het belangrijk dat je minimaal 8 uur slaapt per nacht, je per dag 30 minuten beweegt, je samen met iemand iets leuks doet of voor jezelf wat leuks doet. Dit kun je bijhouden in het "Goed zijn voor jezelf" werkblad. Houd per dag bij, wat je gedaan hebt om goed voor jezelf te zorgen, als je opmerkt dat je 1 onderdeel te weinig doet per dag, werk hier dan aan. Alleen zo zal alles wat je doet een positief effect hebben op je emotie, gevoel en gedrag. 

 

Levelopdracht.

Een mooie en fijne opdracht om inzicht te krijgen in je eigen emotie is de levelopdracht. Wanneer je een emotie vaak ervaart, maar je kunt er je weg niet mee vinden, kun je gebruik maken van een levelopdracht. Je gaat de emotie die jij voelt dan uitwerken. Je doet dit aan de hand van 5 stappen. Je schrijft op wat je in level 1 voelt, welk gedrag je laat zien, wat voor gevolg dit voor anderen kan hebben en wat je zelf kunt doen op dat moment en wat mensen die je vertrouwd voor jouw kunnen doen.  Dit doe je ook voor level 2,3,4 en 5. Zo krijg je steeds meer inzicht in wat jij voelt en hoe je daarmee om kunt gaan. Het werkblad kun je hiernaast downloaden. 

 

STOP-BESCHRIJF-DENK-DOE
PDF – 893.3 KB 60 downloads
teken je emotie
PDF – 676.6 KB 53 downloads
Fabels en bedenkingen
PDF – 719.5 KB 51 downloads
Oefenen met 3 soorten jij
PDF – 750.1 KB 50 downloads
Werkboekje Mindfulness kleurplaten
PDF – 3.3 MB 49 downloads
Werkboekje Mindfulness woordzoekers
PDF – 3.7 MB 45 downloads
Goed zijn voor jezelf
PDF – 688.6 KB 51 downloads
Levelopdracht
PDF – 1.1 MB 55 downloads