Wist je dat... Er 3 soorten van jou zijn?

Een gekke titel eigenlijk he? 3 soorten jij...

Natuurlijk is er maar 1 persoon zoals jij, je bent uniek! Je bent uniek in je karakter, uniek in je uiterlijk, uniek in je hele zijn.

Gelukkig is iedereen uniek, de wereld zou toch ongelooflijk saai worden als iedereen hetzelfde zou zijn?

Waarom dan de titel, 3 soorten jij? Dat zal ik je uitleggen. 

 

Ieder mens heeft een andere manier van reageren op een situatie. Zo kan iemand heel boos worden om iets waarvan jij misschien denkt, "Nou maak je je daar nou druk om?"  Ieder mens heeft 3 manieren van reageren. Deze 3 manieren van reageren noem ik de 3 soorten Jij. Je hebt de Emotionele jij, Nuchtere jij en de Balans jij. In elke situatie reageer je anders, dit hoeft niet altijd goed of fout te zijn, maar het kan wel handig of onhandig zijn. Wanneer je bewust wordt van jezelf, betekent dit dat je erachter komt wanneer jij emotioneel, nuchter of in balans reageert op een situatie. Deze bewustwording heb je nodig om grip te kunnen krijgen op je emoties. Waarom grip krijgen op je emoties? Grip op je emoties is van heel groot belang om jezelf te begrijpen, te verwoorden, goed te voelen, maar ook om goed met anderen om te kunnen gaan.

 

Emotionele jij.

Wanneer je in een situatie vanuit de emotionele jij reageert, dan is jouw emotie je de baas. Het gevoel dat jij op dat moment voelt in je hoofd en in je lichaam bepaalt hoe je handelt en reageert op een situatie. Wanneer je vanuit de emotionele jij reageert is het heel moeilijk om rustig te blijven of goed en logisch na te denken. Je reageert vaak direct en impulsief. 

Bijvoorbeeld:

Je hebt een beetje ruzie met je beste vriend of vriendin, in de pauze speelt zij met een ander klasgenootje en je ziet ze samen naar jou kijken. Jij denkt: "Wat moet je nou, zie je wel, je bent gewoon aan het roddelen, stom kind!" Je loopt op je twee klasgenootjes af en roept meteen: "Wat had je nou, joh! Kun je het zien, stom kind!" Je twee klasgenootjes blijven stomverbaasd achter.

In deze situatie denk je niet na over wat je voelt en wat de ander zou denken/doen. Je voelt een emotie, omdat je al een beetje ruzie hebt en je reageert meteen. Jouw klasgenootjes daarentegen zullen perplex staan, of ook boos terug reageren. Door vanuit de emotionele jij te reageren kun je een situatie waar je in zit onbedoeld verergeren. 

 

Nuchtere jij.

Wanneer je in een situatie vanuit de nuchtere jij reageert, dan is je verstand de baas. Het is een hele nuchtere, rationele en verstandige manier om te reageren. De nuchtere jij komt in verschillende situaties goed van pas, zoals bij het maken van huiswerk, studeren, plannen, maar ook in de wetenschap is de nuchtere jij noodzakelijk. De nuchtere jij kan ook goed van pas komen in "gevaarlijke" situaties, zoals een kindje dat zomaar de weg over steekt, een hondje dat je ziet verdrinken of iets dat in de brand vliegt. Je moet dan snel en nuchter handelen zonder paniek, anders kun je zo'n situatie verergeren. Reageren vanuit de nuchtere jij is niet altijd makkelijk, wanneer je namelijk moe of ziek bent ben je sneller geneigd om vanuit de emotionele ik te reageren. Je kent het vast wel van die dagen dat je je huilerig voelt en niet zo lekker. Het is op zulke dagen erg moeilijk om vanuit de nuchtere jij te reageren. 

 

Is dan de nuchtere jij de perfecte manier om te reageren? Nee zeker niet. De wereld zou toch saai en emotieloos zijn als ieder mens vanuit zijn nuchtere jij zou reageren? Het is belangrijk om een balans te vinden in jezelf. De meest geschikte manier om op elke situatie te reageren is de balans jij. 

 

Balans jij.

Wanneer je in een situatie vanuit de balans jij reageert, dan maak je gebruik van de kracht en kwaliteiten van zowel de emotionele als de nuchtere jij. Je kunt dan een goede balans vinden tussen je gevoel en je verstand. Je geeft aandacht en ruimte aan je gevoel, je doet iets met dit gevoel, maar houdt wel je "koppie" erbij, zodat je op een goede manier kunt reageren. De balans jij is verbonden aan je intuïtie. Intuïtie is iets moeilijks, het is een soort ingeving. Je weet precies wat je moet doen, en dat dat goed is, maar je weet niet goed waarom, je kunt er niet echt over nadenken. Soms kun je vanuit je balans ik een hele slimme, wijze oplossing bedenken voor een bepaalde situatie. Wanneer je beslissingen neemt, of reacties geeft vanuit je balans jij, dan weet je dat ze goed zijn, later ben je er vaak nog tevreden over ook. De balans jij en de emotionele jij liggen heel dicht bij elkaar. Je werkt in beide gevallen vanuit je gevoel. Een gevoel hebben dat je iets moet doen, omdat dit goed voelt kan namelijk je intuïtie zijn (de balans jij) of het kan je emotionele jij zijn. Om erachter te komen wanneer je vanuit je emotionele jij of je balans jij denkt moet je jezelf altijd de volgende vraag stellen: "Voel ik met zekerheid dat ik iets moet doen en voel ik tegelijkertijd een hele heftige emotie?" -  dan zit ik in mijn emotionele jij. "Voel ik dat ik iets moet doen, maar ben ik kalm en rustig?" - dan zit ik in mijn balans jij. 

 

Het kan natuurlijk zijn dat je na het lezen van deze uitleg denkt: "Ja mooi dit, maar ik heb geen balans jij, het is emotioneel of nuchter". Ik kan je met zekerheid zeggen, dit is absoluut NIET waar! Ieder mens heeft een balans jij, je moet hem alleen leren voelen. Om erachter te komen hoe je reageerde in een situatie kun je gebruik maken van de 6 magische G's. Op de button hiernaast kun je meer lezen over de 6 G's en de werkbladen downloaden. 

 

Het is niet alleen belangrijk om erachter te komen hoe je gereageerd hebt in een situatie, maar ook hoe je dit de volgende keer anders kunt doen als het voor jouw gevoel niet goed ging. Dit kun je doen door het trainen van je wilskracht, het leren voelen en plaatsen van emoties, maar ook door te oefenen met de 3 soorten jij. Uitleg en oefeningen kun je hiervoor vinden onder de button: "Omgaan met emotie"